Een uniek kijkje achter de schermen

collage-inspiratie2De nieuwe collectie voor voorjaar 2015 komt de komende weken bij ons weer in de winkel binnen. Vol met nieuwe kleuren en stijlen, en ook voor ons is dit weer even wennen. Het is namelijk al weer een aantal maanden geleden dat we deze collectie hebben uitgezocht en ingekocht. Hoe dit in z’n werk gaat? Wij nemen je mee door ons inkoopproces.  

Rond juni 2014 vielen de eerste vakbladen voor het nieuwe seizoen weer bij ons op de mat. Deze beschrijven de trends voor voorjaar 2015 in de meest ruwe vorm. Met extreme voorbeelden en foto’s van de catwalkshows wordt een beeld neergezet van wat we kunnen gaan verwachten voor de volgende inkoopperiode. Deze producten zijn voor de modewinkels echter nog veel te extreem, want zeg nou eerlijk, onze klant gaat niet in een robotpak of sushi-trui rondlopen. Deze foto’s geven dus vooral inspiratie op het gebied van kleuren, vormen en materialen. Maar aan de hand van deze foto’s en kleurkaarten krijgen wij wel alvast een idee van wat we tegen kunnen komen op de beurzen.

Vervolgens gaan we in de zomer een aantal beurzen en open dagen bezoeken. De belangrijkste beurzen voor ons zijn de Modefabriek in de RAI Amsterdam en de Man&Zo Beurs die retailorganisatie Euretco organiseert in hun pand in Hoevelaken. Op deze beurzen hebben de meeste van onze merken een eigen stand, waar zij (een deel van) hun collectie voor het komende seizoen laten zien. Voor ons zijn dit vooral “kijkdagen”, want we kopen hier eigenlijk nog niks. We maken een praatje met vertegenwoordigers, kijken hoe deze merken de trends voor het seizoen vertalen in hun collectie, en bedenken alvast welke producten en kleuren we bij welke merken zouden willen kopen. Aan het eind van zo’n dag ontploft je hoofd bijna van alle nieuwe informatie en beelden die je hebt gekregen, vermoeiend zeg!

Dan volgen weken van veel reizen en nog meer zien, praten, denken, vergelijken en dit keer wel… kopen! We gaan de weg op, op bezoek bij al onze merken in hun showrooms in het midden, westen en oosten van het land en zelfs in België. Hier moeten we per merk dan echt gaan beslissen wat we willen kopen. We zoeken de kleurgroepen uit waarvan wij denken dat deze de beste zijn en kiezen producten die wij denken dat onze klant mooi zal vinden. Hier komen wat achtergrondcijfers bij kijken, maar vooral ons gevoel speelt hierbij een grote rol. Belangrijk is natuurlijk wel dat we goed opletten dat we niet overal dezelfde kleuren en type artikelen uitzoeken en rekening houden met onze verschillende doelgroepen. Aan het einde van deze weken moet er een mooi en gevarieerd pakket aan collecties geselecteerd zijn voor het volgende seizoen. En dan leven we pas in begin september!

Nu zijn we bijna 5 maanden verder en de collecties die we in de zomer hebben uitgezocht zijn ondertussen geproduceerd. Binnen een paar weken zullen deze producten bij ons binnenkomen en voor jou te koop zijn. En voor ons is het proces alweer helemaal opnieuw begonnen, eind januari gaan we weer naar de beurs. Dit keer voor de collectie van winter 2015-2016…

beurzen

Reacties uitgeschakeld